fietsen in India

Op 6 november startten we onze fietstocht in Faridabad , een voorstad van Delhi, naar Palwal en Hodal, op de GPS onnozele dorpjes, maar in werkelijkheid steden van  75.000 inwoners of méér.  Het zou mooi zijn als we alle dagen langs het platte land zouden kunnen rijden, maar helaas is dat haast onmogelijk in deze regio.  Dus moeten we regelmatig op de highway fietsen, waar ook genoeg te beleven valt.  Opvallend daar is dat de wagens links moeten rijden, maar eigenlijk allemaal rechts rijden en links inhalen.  Het verkeer is hectisch in de steden, maar tussen de steden valt het best mee.

Heel vervelend in het Indische verkeer zijn de veelvuldige verkeersdrempels en de washborddrempels, een marteling voor lijf en leden.

In Hodal hadden we een bussness-boeking gedaan en zeiden dat we een boek schreven over onze reis en we absoluut wifi moesten hebben.   (zie leuke ontmoetingen) Het motel heeft zijn beste jaren gehad sinds de aanleg van de nieuwe highway Delhi – Agra.  

Ondanks dat het een highway is, was de weg naar Agra goed berijdbaar en niet overdreven druk. Doch op 20 km van de Taj Mahal was het ineens super-hectisch druk en schoven we met onze fietsen tussen de tuk-tuks, de fietsers, de stootkarren, de auto’s en de vrachtwagens mee richting centrum, waar we hotelletje hadden geboekt op de Taj East Gate Route op amper 1 km van de Taj Mahal.

We hebben iets met holydays tijdens onze reis, want van 9 tot 13 november vieren ze Dirwali, het feest van het licht voor de Hindi’s.  Ze versieren dan hun huizen met lichtende slingers en overal wordt vuurwerk afgestoken.   

Een groot probleem in India is het feit dat wifi niet zo verspreid is als men wel denkt en dat de stroomvoorziening heel regelmatig uitvalt.  Anderzijds zijn er veel ATM-apparaten in de straten maar is het pinbedrag meestal beperkt tot 10.000 roepies.

Dit bericht is geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *