Maandelijks archief: april 2015

2x afscheid nemen van Wolfgang

Gisteren was het hier nog 22° C, vannacht de hele nacht geregend en vanmorgen, dinsdag 28 april,  amper 5° C en regen als we moeten vertrekken.  Goed ingeduffeld rijden we vanuit Rothenburg ob/der Tauber  naar het hoogste punt van de route op 500 m, die de waterscheiding vormt tussen de stroomgebieden Main/Rijn en van de Donau …  en vanaf Leutershausen rijden we door het wondermooie Altmühldal richting Donau.  Alle wegen lijken verlaten en we kunnen ongestoord met 3 naast elkaar rijden over verkeersvrije wegen en regelmatig enkele kms gravel of dolomiet.  In Gunzenhausen trakteren we ons op een hete verse soep met leverballen, vandaaruit gaat het naar AHA en dan in rechte lijn naar Treuchtlingen waar we een rustig Gasthaus vinden tegen das Wald (Waldgasthof).  Vandaag woensdag volgen we de hele dag de Altmühl-Radweg, een rustige fietsweg vol afwisseling met regelmatig off-route stroken.  De hele dag vechten we tegen een strakke ZO-wind met regelmatig zonnige periodes.  We doorkruisen het landschap langs slapende dorpjes en verrassend mooie oude stadjes en stranden in DIETFURT a/d Altmühl.  Nog een goede 70 km en we zijn in Regensburg. Woensdag aan de ontbijttafel kennis gemaakt met Wolfgang, een 67-jarige fietser uit Regensburg die op terugweg is naar huis.  Hij fietst met ons mee, maar neemt na 35 km uitgebreid afscheid in Kelheim omdat wij de andere oever van de Donau kiezen.  Enkele kms verder plots belgerinkel achter ons en zie daar haalt Wolfgang ons weer in !  Samen verder gefietst tot in de Yachthaven “Donautal Kelheim” waar we van Havenmeister Claus ons picknick mogen opeten.  Claus is zéér geïnteresseerd in onze plannen, noemt ze weliswaar “waanzin”, neemt enkele foto’s en plaatst die prompt op Facebook-pagina van de website van de Yachthaven (www.yachthafen-donautal.de)  .  Intussen is hij op Facebook ook vriend geworden met Agnes.  Terug de fiets op en in de vroege namiddag gidst Wolfgang ons door Regensburg.  In de binnenstad trakteert hij ons in het “Historische Wurstenhaus” op de plaatselijke specialiteit : zes (6) mini-bratwursten met  brood.  Daarna rijden we verder door Regensburg en 10 km verder verlaat hij ons definitief … hij heeft de ganse dag honderduit verteld en geen minuut gezwegen.  Wij rijden nog 25 km verder naar Wörth an der Donau, waar we in het Gasthof BUTZ een biertje nuttigen aan de stammtisch. Na het avondmaal trakteert Erik nog een consumptie want het was vandaag zijn LAATSTE arbeidsdag ; morgen 1 mei is hij met pensioen.

Geplaatst in dagboek, Indiareis 2015 | Een reactie plaatsen

De Loreley en de val van Klaus …

In de vesting Ehrenbreitstein logeerden we als koningen en tijdens het ontbijt maakten we kennis met Klaus, een trekker uit de omgeving van Bingen.  Samen vertrokken we in de richting van Boppard stroomopwaarts langs de Rijn.  In St.Goar dronken we nog een koffie, maar even verder werd Klaus verblindt door de Loreley en viel pardoes op het fietspad.  Samen herstelden we de schade en reden verder  naar Bingen waar onze wegen scheidden.  Rijden langs de Rijn is een echte belevenis : de scheepvaart is er bijna even druk als de rijweg.  Rudesheim a/d Rijn, aan de overzijde van Bingen, roept bij menige Lennikenaar goede herinneringen op.  De rit eindigde in Mainz, en na een ontgoocheling bij een overbezette jeugdherberg sloegen we die avond voor het eerst onze tenten op, op de rustige camping “Maaraue” aan de samenvloeiïng van de Rijn en de Main, na een marathonrit van 115 km.  ’s Anderendaags genieten langs de zeer rustige Main-oevers : op een drafje reden we door Frankfurt, het financiële centrum van Duitsland, dan door een groene zone van een zeer druk bevolkte regio naar het mooie stadje Seligenstadt met zijn mooie vakwerkhuizen, zijn Kloostertuin en zijn Karolingische Basiliek die er na 1100 jaar nog steeds staat in volle glorie.  Vrij snel vonden we een B&B met een zéér vriendelijke gastvrouw in een buitenwijk van het stadje.  We bleven de Main gestaag volgen langs het verrassende slot Johannisburg in Aschaffenburg, langs bevallige dorpjes zoals Obernburg en Wörth naar het middeleeuwse stadje Miltenberg, waar we de Main verlieten en rustig stroomopwaarts het dal van de Erfa volgden via rustige landbouwwegen richting Hardheim en Tauberbischofsheim.  Na een nutteloze klim naar een oude jeugdherberg die intussen dienst doet als vluchtelingencentrum, slapen we in een rustig pensionnetje in de Hoofdstraat van het stadje.  Van hieruit volgen we de “Liebliches Taubertal”-radweg via vele stadjes met vakwerkhuizen en Röttingen, het zonnewijzerstadje naar het wonderschöne Rothenburg o/d Tauber met een uniek schouwspel van vakwerkhuizen met middeleeuwse uithangborden !!!  We slapen er in de jeugdherberg die zich bevindt in een Rosmolen uit 1516. Het is alle dagen genieten onder stralend weer, tussen water, de bloesems, de pasgeboren lammetjes in de bergweiden tussen de paardenbloemen en de boterbloemen.

Geplaatst in dagboek, Indiareis 2015 | 2 Reacties

De eerste hindernissen … en slapen in de vestingstad boven Koblenz !!!

DSCN0318 DSCN0350 DSCN0366 DSCN0367 DSCN0379 P1000986 P1000997Nogmaals hartelijk dank aan Mario en Martine voor de gastvrijheid die we genoten in Opglabbeek.  Dag 3 werd een dag met hindernissen : Guido’s bril viel domweg en één van de glazen schoot eruit en belandde ergens op de vloer van de garage … dus eerst naar een optieker in Dilsen om de bril te herstellen.  Dan op pad naar kpt 19 voor de overzet naar Nederland met een voetveer. Daar stelden we vast dat het voeteer enkel werkte op zaterdag en zondag … dus wij verder naar het veer van Stokkem en na 21 km staken we eindelijk de Nederlandse grens over.  Een korte doorsteek door Nederland bracht ons bij knooppunt 50 aan de Duitse grens, waar Erik prompt plat viel, maar met de bereidwillige hulp van een krasse 83-jarige Duitser was de klus snel geklaard.  Hop en wij verder naar Jülich, op zoek naar een overnachting. Vanaf Jülich ging het via de Duitse knotenpunkten door zéér landelijke en uitgestrekte landerijen, door Düren en Euskirchen naar een panoramapunt boven de Ahrvallei.  Vandaar een spectaculaire afdaling naar Bad Neuenahr-Ahrweiler … nog 12 km en we zijn op de Limes-radweg. Op de nieuwe stuurtassen kunnen de kaartenflappen niet meer vastgeklikt worden, dus bevestigen we de kaarten met het “systeem ANDRE”.  Vanaf Sinzig genoten we van de Rijn en vergaapten we ons aan het drukke scheepverkeer.  In Koblenz eerst een ferme omweg moeten maken om uiteindelijk aan de overkant te belanden op de “Deutsches Eck”, waar de Moezel in de Rijn stroomt en waar een groot standbeeld staat dat de Duitse eenheid symboliseert.  Als toetje van de dag hijsen we ons omhoog naar de 100 m hoger gelegen vesting Ehrenbreitstein waar we logeren als koningen.  Het uitzichtpunt is uniek, staalblauwe hemel en zicht over de Rijn, de Moezel, de stad en de verre omgeving. We hebben intussen 390 km in de benen !

Foto’s hierboven : groepsfoto in Leuven, vertrek uit Leuven, wij samen met Mario & Martine, fietsen tussen de dijkwerken, Erik heeft pech, Agnes in volle actie, eerst jeugdherberg in Duitsland : Bad Neuenahr.

Geplaatst in dagboek, Indiareis 2015 | 6 Reacties

dag 1 : Lennik – Leuven … 62 km bergop bergaf

Na een goed ontbijt en een heuse fotosessie om 11:15 uur stipt op ons stalen ros gesprongen voor een prachtige fietstocht door de Zennevallei en het Zoniënwoud, met in ons zog 42 moedige fietsers.  Onderweg pikten een aantal fietsers aan, andere vielen d’er af … de JOS, onze vriend Thijs en Door.  Na veel zwoegen viel WALTER letterlijk van zijne fiets, niettegenstaande zijn prachtige fietsprestatie tot in Jezus-Eik.  Dank zij Eetcafe d’Akte konden we genieten van een lekkere pic-nic in Jezus-Eik.  Vandaar ging het in speed-tempo naar Leuven, waar we getimed arriveerden om 16.45 uur.  Nog een stevig terrasje gedaan, afscheid genomen en weg waren de meeste volgers naar huis per trein of de allermoedigste per fiets naar Brussel.  Enkele moedigen kunnen geen afscheid nemen en blijven nog een nachtje in ons gezelschap om door te zakken (of uit te rusten …) … Erik, Danny, Denise, Marie-Jeanne, Mark, Roland en Ann genieten nog na met een stevige pot voor hunne neus.

Geplaatst in dagboek, Indiareis 2015 | 4 Reacties

Vertrekweekend

Het geplande vertrekweekend is behoorlijk gevuld en soms wat hectisch.  Vrijdagmiddag een lekkere vismaaltijd gaan eten bij het OCMW in de Cafetaria van “den Bleek”.  In de namiddag de laatste voorbereidingen treffen.  Vanaf 17 uur kwamen de eerste Vakantiefietsers in Lennik toe voor hun kampeerWE op de grasveldjes achter “den Bleek”.  22 moedige fietsers mochten er 2 dagen hun tentjes opslaan met toestemming van de gemeente. Hartelijk dank aan het Gemeentebestuur en het OCMW-bestuur voor deze aktiviteit.  ’s Avonds naar de openingsreceptie van het eetcafe “d’Akte” … dikke proficiat aan Ruud, Glenn, Griet, Haike en alle medewerkers voor deze prachtige zaak, dat zeker zal uitgoeien tot een ontmoetingsplaats in onze gemeente, waar het aangenaam vertoeven is. Zaterdag om 9 uur vertrokken we met 22 fietsers voor een prachtige fietstocht door het zonovergoten Pajottenland en Picardië ten zuiden van Edingen. De deelnemers waren vol lof over het prachtige parcours uitgestippeld door Martine, enkel de soms wat gure NO-wind was een kleine spelbreker… bedankt Martine.  Als afsluiter nog een gezellige maaltijd in d’Akte.  Vandaag zondag hebben we een ontbijtbuffet met naaste familie, vrienden, medewerkers van ons Spaghetti-festijn, de bestuursleden van het fantastische WANAKKAM-team en de Vakantiefietsers.  Vanaf 10.30 uur brengen we nog een toost uit op het goede en veilige verloop van het tocht en om 11.15 uur vertrekken we voor onze eerste dagtrip naar Leuven, dwars door het Zoniënwoud, een licht heuvelend parcours van 60 km.  Dag Lennik tot volgend jaar !!!

Geplaatst in dagboek, Indiareis 2015 | 1 reactie

1216 1456 1711 1966
1234 1467 1736 2000
1245

Prijzen af te halen in Eetcafé d’Akte, Gustaaf Van der Steenstraat 6 te 1750 Sint-Kwintens-Lennik tijdens de openingsuren : alle dagen van 11 tot 22 uur, behalve donderdag van 17 tot 22 u EN maandag gesloten.

Geplaatst in Algemeen | Een reactie plaatsen

Hoeveel wogen onze SANTOS-fietsen samen ???

40,590 kg

… en de gelukkige winnaars zijn :
1.  Ciancimine Sylvie – Sint-Martens-Lennik
11.  Vergult Ingrid – Dilbeek
12.  Hendrickx Greet – Sint-Kwintens-Lennik
13.  Van Der Kelen Marie-Rose – Sint-Martens-Lennik

De prijzen worden aan huis afgeleverd.